‘Je helpt altijd iemand verder. Niet altijd met een nieuwe baan, maar wel met inzicht’

In deze aflevering van de reeks over dienstverlening spreken we Conny Schiere, manager bij het Leerwerkloket Zwolle, over het belang van een leven lang leren. Hoe blijft zij als dienstverlener op de hoogte van de vraag van de arbeidsmarkt? En wat kan een opleiding of certificaat voor een werkzoekende betekenen? ‘Wij kunnen een perspectief bieden en helpen bij de afweging tussen wat iemand wil en kan, en waar werk in is.’

Conny Schiere

Goede scholing zorgt ervoor dat mensen langer en beter inzetbaar zijn. Om een baan te vinden en om door te kunnen groeien is het noodzakelijk om verder te leren. Conny Schiere, manager bij het Leerwerkloket Zwolle, ondersteunt mensen hierbij. ‘Met het Leerwerkloket onderzoeken we of het voor mensen van waarde is om een verandering in hun loopbaan te maken. Mensen melden zichzelf aan op onze website. Ze weten ons goed te vinden, we hebben een groot netwerk. Werkgevers die zelf geen loopbaancoaches in dienst hebben verwijzen bijvoorbeeld hun werknemers door.’ 

Een stap in de loopbaan

Mensen nemen zelf contact op met het Leerwerkloket. Binnen 12 uur wordt dan contact opgenomen voor een telefonisch intakegesprek. Vervolgens wordt bepaald wat het vraagstuk precies is. ‘Wil iemand een carrièreswitch maken of bijvoorbeeld bijscholen? Afhankelijk van die vraag zetten we verschillende middelen in’, legt Schiere uit. ‘De klant wordt dan aan een loopbaancoach gekoppeld waarmee hij of zij samen het traject doorloopt. Dat helpt altijd met een stap in de loopbaan. We hebben mensen met veel ervaring en veel kennis van de arbeidsmarkt. Als iemand een wensberoep heeft waar niet veel werk in is, kunnen we daarop wijzen. Als dat nodig is, kunnen we echt de tijd nemen om mensen op de juiste plek te krijgen, bijvoorbeeld door te regelen dat ze een keer ergens kunnen meelopen. Je helpt altijd iemand verder. Niet altijd met een nieuwe baan, maar wel met inzicht.’

‘We houden zeker rekening met vaardigheden als we kijken naar welke mogelijkheden mensen hebben’

Om goed op de hoogte te blijven van de vraag op de arbeidsmarkt, heeft het Leerwerkloket een sterke verbinding met het regionale Werkgeversservicepunt. Ook UWV en het onderwijs zijn belangrijke partners. ‘We werken met een integraal team,’ vertelt Schiere, ‘dus vanuit scholen, gemeenten en UWV zijn er mensen gedetacheerd in ons team.’

Opleidingsniveau en werk- en denkniveau

Voor zoekprofielen is het belangrijk om een onderscheid te maken tussen opleidingsniveau en werk- en denkniveau, vindt ze. Bij het Leerwerkloket maken ze daarbij gebruik van verschillende testen waaruit werk- en denkniveau blijkt. Dit helpt een kandidaat met het bepalen van zijn eigen zoekprofiel. Hiervoor maakt het Leerwerkloket gebruik van wat er al in de regio gebruikt wordt aan zoekprofielen. ‘Vaak kunnen mensen meer dan wat ze aan opleiding hebben. Wij hebben testen om dat vast te stellen. Dat wil niet zeggen dat opleidingen niet van belang zijn, want er zijn banen waarvoor je een certificaat nodig hebt en dat moet dus ook terug te vinden zijn in het profiel.’

Vaardigheden standaardiseren

Om met vaardigheden en competenties te kunnen werken, is het voor Schiere belangrijk dat ze gestandaardiseerd worden. ‘Ik kan wel zeggen dat ik sociaal ben, maar dat geldt niet in alle situaties. Als ik me niet op mijn gemak voel zal ik minder sociaal zijn. Wij werken op dit moment dan ook nog niet zoveel met skills – niet op een gestandaardiseerde manier ten minste. Maar wij weten ook dat als je een callcentermedewerker zoekt, het heel mooi is als je iemand hebt die bij de McDonalds heeft gewerkt: stressbestendig, klantvriendelijk en gewend om lang achter elkaar hetzelfde te doen. Dus we houden zeker rekening met zulke vaardigheden als we kijken naar welke mogelijkheden mensen hebben. We kijken ook naar competenties en karaktereigenschappen, alleen is dit nog niet gestandaardiseerd in onze regio. Standaardisatie zou via VUM wel een middel kunnen zijn om verbetering in matching in de regio te brengen.’ 

Om de uitwisseling van matchingsgegevens te verbeteren, ontwikkelt het programma VUM niet alleen een uitwisselingsmechanisme maar ook gegevensstandaarden. Hierin is vastgelegd welke gegevens worden uitgewisseld en in welke terminologie. Met deze gegevensstandaarden wordt standaardisatie een stuk makkelijker. Voor meer informatie hierover kijk je op de website van VUM.

Perspectief bieden

Zelf matchen doet het Leerwerkloket niet, maar Schiere en haar collega’s kunnen mensen in uitkeringssituaties wel in contact brengen met hun netwerk om ze zo verder te helpen. Geregeld worden uitkeringsgerechtigden door de gemeente of UWV langs het loket gestuurd. ‘Wij kunnen een perspectief bieden en helpen bij de afweging tussen wat iemand wil en kan, en waar werk in is.’ 

‘Een toekomstige werkgever kan zien dat hij al die vaardigheden heeft. Dus voor hem is zijn arbeidsperspectief echt vergroot’

Waar werk in is, is de afgelopen jaren veranderd, valt Schiere op. ‘De vraag is veranderd, in die zin dat er nu overal vraag naar is. De krapteberoepen zijn ook veranderd. Er is nu vooral veel krapte in de techniek, logistiek en zorg. Daar zijn heel veel gefinancierde opleidingsbanen in te vinden waarmee we mensen kunnen helpen.’ Praktijkleren kan dan ook een mooie optie zijn bij functies waarvoor geen opleiding of certificaat nodig is, al bieden ze wel weinig arbeidsperspectief, vindt ze. ‘De mensen op praktijkplaatsen zijn de eersten die ontslagen worden als het minder gaat met het bedrijf. Daarom zetten wij erop in om mensen zonder opleiding te voorzien van een certificaat. Als iemand verschillende mbo-praktijkkwalificaties heeft, dan heeft diegene misschien wel hetzelfde niveau als iemand met MBO2.’

Kwalificatiedossier

Hoeveel verschil zulke praktijkkwalificaties kunnen maken, ervaart ze regelmatig. Bijvoorbeeld bij een jonge statushouder die weinig Nederlands sprak, maar wel een heel goede fietstechnicus was. Hij kon alles in de werkplaats, maar kon geen sales doen en geen werkbonnen lezen en daardoor ook niet het MBO2-diploma fietstechnicus halen. ‘Zijn werkgever maakte het niet zoveel uit, want die had een loyale kracht in de werkplaats. Maar stel dat ze het bedrijf verkopen of met pensioen gaan, dan zou die jongen niet anders hebben dan een goede referentie. We zeiden toen: laten we alles wat hij wél kan doen binnen dat kwalificatiedossier fietstechnicus afstrepen. Hij heeft bijna een heel MBO2-3 kwalificatiedossier afgerond, maar nét niet voldoende voor een examen. Zo kan een toekomstige werkgever zien dat hij al die vaardigheden heeft. Dus voor hem is zijn arbeidsperspectief echt vergroot.’

VUM wil de gezamenlijke dienstverlening op de arbeidsmarkt makkelijk maken. Maar waarom is dat eigenlijk zo belangrijk? En tegen welke uitdagingen lopen dienstverleners nu aan? In een reeks van zeven interviews, waarbij de thema’s uit het werklandschap van VNG de rode draad zijn, nemen we je mee in de praktijk van de dienstverlening.

Andere artikelen in deze reeks