Veelgestelde vragen
U leest hier alle antwoorden op veelgestelde vragen over VUM.
Veelgestelde vragen
Wat is VUM?
VUM staat voor Verbeteren Uitwisseling Matchingsgegevens. VUM is een ketenprogramma van VNG, UWV en het ministerie van SZW. De doelstelling van VUM is om meer transparantie in het werkzoekenden- en vacaturebestand over regio- en organisatiegrenzen heen te creëren. VUM bestaat uit een afsprakenstelsel, gegevensstandaard voor de werkzoekenden- en vacatureprofielen en een uitwisselingsmechanisme. Dit mechanisme is op basis van een API ontwikkeld, waar gemeenten, UWV en op termijn ook private arbeidsmarktpartners op aan kunnen sluiten om gegevens met elkaar uit te wisselen.V
Waarom is het waardevol om aan te sluiten op VUM?
Bemiddelaars werken hard om kandidaten en werkgevers te matchen. Helaas worden zij belemmerd doordat er met verschillende softwareoplossingen gewerkt wordt. Het is wenselijk dat de bemiddelaars het brede beeld van de beschikbare kandidaten en vacatures krijgen. Het idee achter VUM is dat de verschillende softwareoplossingen van bemiddelaars gekoppeld worden via een landelijke ‘spelverdeler’. Daardoor maakt het niet meer uit bij welke dienstverlener of in welke regio werkzoekenden zijn aangemeld. Bemiddelaars krijgen door een zoekvraag via VUM toegang tot passende profielen en vacatures uit de databases van andere dienstverleners, waardoor zij een veel breder beeld krijgen. Matchen blijft mensenwerk en maatwerk. VUM helpt dat werk makkelijker te maken.
Heeft VUM ook een matchingsfunctionaliteit?
Nee, VUM zorgt voor de uitwisseling van gegevens en matcht geen vacatures en werkzoekenden. Matching gebeurt bij de bemiddelaar en kan ondersteund worden door softwareoplossingen die de markt beschikbaar stelt. Aansluiten op VUM kan onder andere via deze softwarepakketten. Meer informatie over de werking van VUM vindt u op www.matchingsgegevens.nl.
Hoe staat het met de ontwikkeling van VUM?
Op de website www.matchingsgegevens.nl vindt u de actuele voortgang van de ontwikkeling van VUM. Het programma VUM levert een aantal producten op:
- Het uitwisselingsmechanisme.
- De gegevensstandaarden voor profielen werkzoekenden en vacatures.
- Het afsprakenstelsel.
- Het VUM-gebruikersportaal wordt met behulp van het inlichtingenbureau en de pilotregio’s ontwikkeld tot een bruikbare (tijdelijke)oplossing voor de organisaties die (nog) niet kunnen aansluiten op VUM.
Deze producten worden beproefd in een aantal pilotregio’s voordat de landelijke uitrol start.
Wat is het VUM-portaal?
Het VUM-portaal is een oplossing voor partijen waarvan de softwareleveranciers (nog) niet rechtstreeks is aangesloten op het uitwisselingsmechanisme van VUM. Het VUM-portaal wordt beheerd door het Inlichtingenbureau.
Kan mijn organisatie bij gebruik van VUM-portaal met dezelfde software blijven werken?
Ja. Iedere organisatie kan blijven werken met software van hun keuze. Mogelijk verandert er iets in uw werkwijze wanneer u kiest gebruik te gaan maken van het VUM-portaal omdat uw softwareleveranciers nog niet is aangesloten op VUM. Voor het uploaden van matchingsgegevens of het stellen van zoekvragen maakt u gebruik van het VUM-portaal. Op dit moment is VUM met leveranciers in gesprek. Onze technische coördinator helpt u graag verder, te bereiken via onze contactpagina.
Betekent VUM dat ik anders moet gaan werken?
Voor bemiddelaars verandert er met VUM in de praktijk niet veel. Iedereen blijft in zijn eigen systeem werken. Met VUM krijgen bemiddelaars meer zoekresultaten op vragen en kunnen ze gebruikmaken van de relevante gegevens van andere bemiddelingsorganisaties om te matchen. Gegevens worden vastgelegd volgens een uniforme gegevensstandaard. Voor veel partijen zal dit betekenen dat er (ook) andere gegevens worden vastgelegd dan voorheen. Afhankelijk van het systeem waarmee wordt gewerkt, kan dit betekenen dat er iets verandert in de invulvelden en gegevens die bemiddelaars op het scherm ziet.
Hoe kan ik me voorbereiden op VUM?
Als bemiddelaar kun je nu alvast de uniforme vacaturestandaard en het uniforme werkzoekendeprofiel bekijken. Op die manier weet je meteen welke gegevens er straks zullen worden vastgelegd.
Wanneer komt VUM beschikbaar voor mijn organisatie?
Eerst wordt VUM beproefd in een aantal pilotregio’s. Met de bevindingen uit de pilotregio’s wordt VUM geoptimaliseerd ten behoeve van de landelijke implementatie die aansluitend en gefaseerd plaatsvindt.
Welke begeleiding kan mijn organisatie verwachten tijdens de aansluiting op VUM?
Samen met de partners en stakeholders in het VUM Programma wordt, voor landelijke uitrol, een implementatiestrategie uitgewerkt. Aan de hand van deze strategie wordt een toolkit beschikbaar gesteld voor zowel de gebruikers als de ICT-medewerker. De toolkit wordt getoetst bij de deelnemers van de VUM-pilots en de klankbordgroep arbeidsmarktregio.
Wat kan mijn organisatie al doen ter voorbereiding op de aansluiting?
In algemene zin is goed om aandacht te hebben op de kwaliteit en kwantiteit van de gegevens van de kandidaten en vacatures in overeenstemming de gegevenssets van VUM. Denk hierbij aan: aanwezigheid, juistheid en actualiteit van de gegevens. Meer informatie kunt u lezen op de website van de Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt.
Naast de aandacht voor de gegevens zijn de samenwerkingsafspraken in uw arbeidsmarktregio over de werkprocessen op het gebied van werkzoekenden- en werkgeversdienstverlening ook van invloed op het effect dat VUM beoogt.
Als uw organisatie en de organisaties waarmee u wenst samen te werken nog geen software gebruikt om gegevens van kandidaten en vacatures bij te houden, kunt u al wel op de door VUM vastgestelde wijze documenteren. U volgt dan al de gegevensstandaard in uw documenten of spreadsheets.
Als uw organisatie overweegt om een nieuwe software aan te schaffen wees dan kritisch in de uitvraag op de mate waarin de softwareleverancier is aangesloten op VUM of zich aan het voorbereiden is. Onze technische coördinator helpt u graag verder, te bereiken via onze contactpagina.
Welke mogelijkheden van aansluiten heeft mijn organisatie op VUM?
Er zijn twee mogelijkheden om aan te sluiten op het uitwisselingsmechanisme VUM:
- Door een softwareoplossing (pakket of SaaS) te gebruiken die u in staat stelt kandidaten en vacatures te beheren en welke gebruik maakt van het uitwisselingsmechanisme VUM.
- Door in te loggen op VUM Portaal en de gegevens die u wenst te delen beschikbaar te stellen en vragen naar gegevens van andere partijen op te vragen;
Later volgt meer informatie over de aansluitmogelijkheden en bijbehorende instructies.
Is er een checklist voor de technische aansluiting?
Voor de technische aansluiting is een aansluitkit samengesteld met onder andere de specificaties. Deze aansluitkit is verspreid naar de partners die een rol hebben in de VUM-pilots. Op basis van inzichten en ervaringen die worden opgedaan in de pilots, wordt de aansluitkit periodiek vernieuwd. Begin 2022 zal de aansluitkit beschikbaar zijn op deze website.
Wat is het optimale moment om aan te sluiten?
In 2022 zijn we de gegevensuitwisseling binnen de pilotregio's aan het voorbereiden. Vervolgens kunnen gemeenten en UWV in heel Nederland aansluiten. En daarna kunnen ook andere publieke en private bemiddelaars aansluiten. Leveranciers van matchingssoftware van zowel publieke als private bemiddelaars kunnen de technische aansluiting op VUM verzorgen. UWV bereidt momenteel de aansluiting op VUM voor. Voor gemeentelijke bemiddelaars is er een tweede mogelijkheid om aan te sluiten, als de leverancier de technische koppeling niet kan realiseren: via het uitwisselingsmechanisme Werk voor gemeenten (UM).
Wat is UM/UM-w?
Voor meer informatie over UM/ UM-w verwijzen wij u naar de website van VNG.
UM kan gezien worden als een ‘stekkerdoos’ waar gemeenten gemakkelijk op kunnen aansluiten. Gemeenten kunnen zo gebruik maken van landelijke voorzieningen zoals bijvoorbeeld VUM zonder dat zij hiervoor een bepaald niveau van gegevensvolwassenheid nodig hebben. De -w- van UMw staat voor werkdomein. Hier worden profielen en vacatures gedeeld worden.
Wat is het verschil tussen UM en het VUM-gebruikersportaal?
Het belangrijkste verschil tussen UM en VUM-Gebruikersportaal is de technische landingsplaats. UM kan in de technische infra-omgeving van een gemeente worden geïmplementeerd. De technische afdeling van de gemeente is zelf in de lead bij de implementatie en zelf verantwoordelijk voor beheer van UM in de technische infra-omgeving. Bij het VUM-Gebruikersportaal is het Inlichtingenbureau de landingsplaats en bieden zij service en beheer aan. De bemiddelaars van de gemeente kunnen direct gebruik maken van dit portaal.
Hoe verhouden VUM en de uitfasering van Sonar en WBS zich tot elkaar?
UWV zal in de komende jaren afscheid nemen van het UWV Portaal voor gemeenten, waaronder ook van de applicaties Sonar en WBS. Dit betekent dat gemeenten die daar gebruik van maken zullen overstappen op een toekomstbestendig systeem om werkzoekenden en vacatures in op te slaan. Voor de uitwisseling van werkzoekendeprofielen en vacatures wordt VUM ontwikkeld. Na afloop van de pilotfase kunnen gemeenten en UWV hierop aansluiten en daarmee matchingsgegevens uitwisselen vanuit hun eigen systemen.
Is VUM de vervanging voor UWV Portaal (SONAR/WBS)?
Nee, VUM is geen vervanging voor UWV Portaal. UWV WERKbedrijf neemt binnen enkele jaren afscheid van SONAR en WBS. De nieuwe applicaties, waar UWV WERKbedrijf mee gaat werken, voorzien in het delen van gegevens volgens het common ground-gedachtengoed. UWV gaat profielen en vacatures delen via uitwisselingsmechanisme VUM. De gemeenten dienen in hun eigen software voor het vastleggen van kandidaten en vacatures te voorzien. Uiteraard kan de uitkomst een arbeidsmarkt regionale keuze zijn. Meer informatie kun je hier vinden.
Waar kan ik terecht met vragen?
Kijk binnen je eigen organisatie wat er gaat veranderen. Heb je andere vragen? Neem dan contact op met de algemene postbus van VUM.
Slaat VUM data op?
Nee, het uitwisselingsmechanisme VUM slaat geen gegevens op. VUM zet de gegevens alleen maar door aan de aangesloten ketenpartijen als u via uw softwareleverancier aansluit.
Mocht u gebruik maken van het door het Inlichtingenbureau beheerde VUM-gebruikersportaal dan slaat het VUM-portaal gegevens voor u op om het mogelijk te maken om deze door andere partijen te laten bevragen. Ook kunt u in dat geval zelf eenvoudige vragen stellen.
Op zowel het uitwisselingsmechanisme als het VUM-portaal zijn DPIA’s uitgevoerd aan de kant van het Inlichtingenbureau, waarbij het wel of niet verwerken van data en/of persoonsgegevens in kaart zijn gebracht en risico’s met beheersmaatregelen zijn geformuleerd.
Hoe verhouden VUM en de uitfasering van Sonar en WBS zich tot elkaar?
UWV zal in de komende jaren afscheid nemen van het UWV Portaal voor gemeenten, waaronder ook van de applicaties Sonar en WBS. Dit betekent dat gemeenten die daar gebruik van maken zullen overstappen op een toekomstbestendig systeem om werkzoekenden en vacatures in op te slaan. Voor de uitwisseling van werkzoekendeprofielen en vacatures wordt VUM ontwikkeld. Na afloop van de pilotfase kunnen gemeenten en UWV hierop aansluiten en daarmee matchingsgegevens uitwisselen vanuit hun eigen systemen.
Waar kan ik terecht met vragen?
Kijk binnen je eigen organisatie wat er gaat veranderen. Heb je andere vragen? Neem dan contact op met de algemene postbus van VUM.
Hoe kan ik me voorbereiden op VUM?
Om VUM te kunnen gebruiken, moet de software van bemiddelaars aan kunnen sluiten op de uitwisselvoorziening. Bemiddelaars moeten een verzoek kunnen versturen wanneer zij een vacature zoeken voor een werkzoekende, en vragen kunnen ontvangen van werkgevers die op zoek zijn naar kandidaten om hun vacatures te vullen.
Voor het versturen en ontvangen van die vragen is een koppelvlakverbinding nodig binnen de systemen van de bemiddelaars. Die verbinding moet voldoen aan een set koppelvlakafspraken. De software voor deze verbinding wordt niet geleverd door VUM, maar wordt ontwikkeld door de softwarepakketleveranciers van de bemiddelaars.
Welke ondersteuning is er voor mij?
Tijdens de pilotfase (tot en met 2022) kunt u met vragen terecht bij de serviceorganisatie, die ondersteuning biedt aan partijen die met VUM werken bij de voorbereiding, organisatie en uitvoering van alle implementatieactiviteiten die ook tijdens het landelijke uitroltraject na afloop van de pilotfase zullen spelen. Aan het einde van de pilotfase wordt de serviceorganisatie overgedragen aan een structurele beheerorganisatie, waarvan de selectie in de loop van de beproevingsfase zal worden afgerond. Daarnaast is er een testomgeving voor softwareontwikkelaars.
Zijn softwareleveranciers op de hoogte van de ontwikkeling VUM?
Ja, softwareleveranciers zijn aangesloten. De softwareleveranciers hebben ieder een eigen tempo waarop zij aansluiten op VUM. Het programma VUM heeft vanaf het begin een klankbordgroep met softwareleveranciers. Softwareleveranciers die aan de klankbordgroep deelnemen komen periodiek bij elkaar om af te stemmen. Zij hebben input geleverd op het ontwerp van de VUM-gegevensstandaard en het ontwerp van de uitwisselingsvoorziening. Nu staat VUM in het teken van beproeven en doorontwikkeling. Softwareleveranciers delen hierin ervaringen en leveren hierop input.
Wie kan ik benaderen als ik op weg geholpen wil worden?
Tijdens de pilotfase begeleidt de technisch coördinator de softwarepakketleveranciers van de bemiddelaars bij de technische aansluiting op de VUM-uitwisselvoorziening. De servicedesk brengt u in contact. Stuur daarvoor een mail naar de servicedesk via programma-vum@ictu.nl.
Hoe kan ik mij aanmelden voor de nieuwsbrief voor softwareontwikkelaars?
Via de nieuwsbrief voor softwareontwikkelaars delen we informatie over onder andere nieuwe versies, releases en gepland onderhoud aan testomgevingen. Je kunt je hier opgeven voor deze nieuwsbrief.
Hoe kan ik me voorbereiden op VUM?
Om aan te kunnen sluiten op VUM, moeten applicatiebeheerders via de IT-leverancier van hun eigen organisatie aangeven dat zij VUM willen gaan gebruiken. VUM is in feite een extra koppeling, dus een extra applicatie om te beheren. Voorafgaand aan de livegang van VUM, moet de applicatiebeheerder bovendien zorgen voor de juiste certificaten en authenticatiemiddelen.
Welke ondersteuning is er voor mij?
Tijdens de pilotfase (tot en met 2022) kunnen applicatiebeheerders met vragen terecht bij de serviceorganisatie, die ondersteuning biedt aan partijen die met VUM werken. Aan het einde van de pilotfase wordt de serviceorganisatie overgedragen aan een structurele beheerorganisatie. Een uitgebreide omschrijving van de beschikbare ondersteuning kun je vinden op de pagina Applicatiebeheer - Ondersteuning.
Welke rechtskaders zijn belangrijk met betrekking tot VUM?
De AVG is het algemene rechtskader dat van belang is bij de verwerking van persoonsgegevens. Daarnaast zijn veel bepalingen rondom de verwerking van persoonsgegevens vastgelegd in bijzondere, sectorspecifieke wet- en regelgeving.
Voor UWV en gemeenten geldt dat het uitwisselen van matchingsgegevens ten behoeve van arbeidsbemiddeling juridisch gezien publieke dienstverlening is. UWV voert arbeidsbemiddeling uit voor werkzoekenden die vallen binnen de doelgroepen genoemd in de Wet SUWI. Gemeenten ondersteunen de doelgroepen genoemd in de Participatiewet bij het vinden van werk. Gemeenten kunnen daarnaast afspraken maken met UWV voor het verlenen van dienstverlening aan personen die binnen de doelgroep van UWV vallen.
Hoe staat het met de ontwikkeling van de wetgeving met betrekking tot gegevensuitwisseling?
Er zijn diverse ontwikkelingen met betrekking tot dienstverlening en de daarvoor benodigde gegevensuitwisseling in de arbeidsmarkt. Het ministerie van SZW is gestart met het traject om tot wetgeving te komen. Een wetgevingstraject duurt ongeveer 2 jaar. Het wetgevingstraject richt zich onder andere op gegevensuitwisseling met private partijen. Uitwisseling tussen SUWI partijen is nu al mogelijk. Het wetgevingstraject traject wordt zorgvuldig doorlopen met stakeholders en kent een internetconsultatie. De huidige planning gaat uit van invoering van de wet is in Januari 2025.
Het voornaamste gevolg is dat de Wet SUWI aangepast wordt waardoor gegevensuitwisseling met niet-SUWI organisaties mogelijk wordt. Dit kunnen zowel sociale partners, dienstverleners als werkgevers zijn. De voornaamste voorwaarden daarbij zijn dat deze organisaties betrokken zijn bij de toeleiding naar werk en dat zij zich houden aan de voorwaarden en kaders voor veilige, rechtmatige en doelmatige gegevensuitwisseling.
Hoe wordt de beveiliging van persoonsgegevens gewaarborgd binnen VUM?
Om de privacy te waarborgen, wordt van partijen verwacht dat zij aan de AVG voldoen. Een data protection impact assessment (DPIA) of privacy impact assessment (PIA) is een instrument om vooraf de privacyrisico’s van een gegevensverwerking in kaart te brengen en kan worden toegepast om in het kader van VUM aan de AVG te voldoen. Op basis hiervan worden maatregelen getroffen om deze effecten voor betrokkenen te voorkomen of verkleinen. Vanuit het VUM-programma denken we graag mee met maatregelen tegen geïdentificeerde risico’s uit de DPIA. Neem daarvoor contact op met de algemene postbus van VUM via postbusvum@szw.nl.
Het programma VUM heeft zelf een DPIA uitgevoerd. Op basis van deze analyse worden er niet meer gegevens aangeleverd dan nodig is. Het bedrijf of de organisatie die werkzoekendegegevens opvraagt naar aanleiding van een vacature, krijgt in eerste instantie pseudoniem-profielen van werkzoekenden die niet herleidbaar zijn tot een individueel persoon. Deze organisatie selecteert de meest geschikte pseudoniem-profielen en geeft die door aan de bemiddelaar waar de desbetreffende werkzoekende is ingeschreven. Die kan vervolgens de contactgegevens van de werkzoekende of de bijbehorende contactgegevens van een tussenpersoon aanleveren, zodat een afspraak kan worden gemaakt voor een gesprek over de vacature.
Mogen SUWI partners onderling gegevens uitwisselen over kandidaten en vacatures ten behoeve van matching?
Ja, binnen kaders van SUWI wet en Participatiewet is het mogelijk om gegevens van kandidaten en vacatures te delen. Ook zonder VUM is het mogelijk hiermee aan de slag te gaan. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de Handreiking juridische grondslagen VUM. Onze privacy-specialist helpt u graag verder, te bereiken via onze contactpagina.
Voor het uitwisselen van gegevens met private arbeidsbemiddelaars is geen grondslag. Om dit mogelijk te maken is er een wetgevingstraject gestart.
Waar kan ik terecht met vragen?
Meer informatie is te vinden in de Handreiking Wet & Regelgeving. Met vragen kunt u contact opnemen met de algemene postbus van VUM via postbusvum@minswz.nl.