Proces en planningen

In het programma VUM werken verschillende partijen samen aan de verbetering van de uitwisseling van matchingsgegevens. Dat verloopt in drie fasen: ontwerp, beproeving & overdragen en implementatie. De ontwerpfase is in 2021 afgerond. Op dit moment wordt de beproevingsfase uitgevoerd. Deze fase wordt in juni 2024 afgerond. Gelijktijdig wordt de implementatiefase voorbereid.

Ontwerp

In de ontwerpfase is aan de uitwerking van de benodigde gegevensstandaarden voor werkzoekendenprofielen en vacatures, het uitwisselingsmechanisme en bijbehorende afspraken voor het digitaal uitwisselen vorm gegeven. Dat is in samenwerking met verschillende dienstverleners en technische partijen in klankbordgroepen gebeurd. De ontwerpfase is begin 2021 afgerond.

Beproeving & overdracht

In de beproevingsfase vinden er in verschillende regio’s in Nederland pilots plaats om zowel de techniek als het gebruik van VUM te beproeven. De deelnemers van de pilots testen het programma aan de hand van een aantal onderzoeksvragen. Kunnen gegevens bijvoorbeeld technisch uitgewisseld worden? Helpt VUM daadwerkelijk bij de matching? En zijn de gegevens en afspraken passend en voldoende? De resultaten van de pilots worden verzameld in het eindrapport evaluatie pilots dat in juni 2024 wordt opgeleverd. 

Tijdens de beproeving wordt het beheer van VUM overgedragen aan de beheerpartijen: Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen (BKWI) en Stichting Inlichtingenbureau (IB).

Met de afronding van de fase Beproeving & overdracht eindigt het programma VUM.

Implementatie

In deze fase zetten gemeenten en UWV-rayons VUM in om hun samenwerking te verbeteren. Beide beschikken ze daarbij over oplossingen van softwareleveranciers van matchingssoftware. Deze zijn op VUM aangesloten en geven het idee van één groot overzicht van werkzoekenden en vacatures.